Friday, April 20, 2007

أخي الحبيب



أخي الحبيب


يصغرني بعام واحد


كنا أصدقاء حتى فرقتنا الدراسة في المملكة




وكبرنا وانشغل كل منا بأصدقائه




إلا أنني استعدت صداقة شقيقي في الفصل الدراسي الماضي




عرفت فيه الأخ الحريص .. والصديق الوفي




والأب الحنون




لا أنسى أبدا كلماته التشجيعية لي




وهو يدرس في جامعة المنصورة وأنا في القاهرة




في كل مرة أستعد للسفر إلى القاهرة يحيطني بنصائحه الرائعة




حين أشعر باليأس والحنين كنت أجده يتصل بي دون سابق إنذار




ويكأنه يشعر بمشاعري فيتصل ليواسيني




هذا العام اكتشفت أخا جديدا لم أكن أعرفه سابقا




اكتشفت قلبا دافئا غفلت عنه لسنين




لم أكتشف أخي حتى فقد صديقه المخلص في حادثة غرق




حينها عرفت محمود حقا




محمود الحافظ لكتاب ربه




محمود الداعية الصامت




محمود الأخ الجميل




وها أنا الآن وقد فرقتنا القارات




وباعدت بيننا الأيام أكتب له هذا الموضوع




لأخبره أني اشتقت إليه




جمعني الله وإياك يا أخي و أسرتنا على خير دائما في الدنيا




وفي الآخرة




على سرر متقابلين




في جنات ونهر




في مقعد صدق عند مليك مقتدر




_________




هي دعوة لكل أخت غفلت عن شقيقها




وأخ غفل عن أخته




استعيدا صداقتكما




فكل منكما هو سند الآخر




قبل أن يأتي وقت تتمنون فيه العودة




ولا تستطيعون حينها العودة




ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ




الشعر الذي كتبه شقيقي لصديقه :




الى من رسم البسمة على شفاه جميع من عرفه, وعزف على اوتار احساسنا جميعا اروع الالحان , وخلد فينا اجمل واحلى الذكريات ,


وثبت في اذاننا
صوته وفي عيوننا ابتسامته وفي عقولنا صورته وفي قلوبنا اسمه,وانتزع من
اعيننا عند رحيله اغلى الدموع ,ومن ثغورنا اخلص الدعوات بالرحمة
والمغفره الى من ارتعشت فرائضنا عند سماع خبر وفاته, الى اخي وصديقي
وحبيبي ......من ظاهر الارض اكتب هذه الكلمات الى من هم في باطنها
لا اسالكم اكثر من الدعاء بالرحمه والمغفره والفردوس الاعلى

الى.........احمد حميد


راته عيني فطار عقلي نحوه وتبعته والقلب يخفق في جنون
امسكته قبلته وضممته الى صدر قد تكبل بالشجون
وسالته اتراك عيني؟ أأنت انت ؟ايعقل ان تكون؟


فاجاب ان ها قد وقفت امامك فامح من عقلك هاتيك الجنون
وتشابكت ايادينا بعنف وحنان وانطلقنا والقلب يشعر بالامان
واذا بصوت قد اطل مناديا يقول قد انتهى هذا الزمان
فتفرقت اناملنا ببطء قاتل ولسان حالي ان ابق في هذا المكان
دعنا نعش مالم نعشه سوية لساعة,لدقيقة, اوحتى ثوان
لكن ذاك الصوت عاد بقوة فانتزعني من عالم الاحلام
فافقت في خوف اراقب حولي ايمكن الا يكون مع الانام؟
يا دموع العين عودي فانزلي لعلك تمسحين قلبي من الآلام
لعل العقل يغفل ساعة فارى اخي وصديقي في المنام
وحمامتي:خذي مني واسمعي ابلغي احمد مني السلام
اخبريه ان في هذه الدنيا له حبيب لا يقوم ولا ينام
سيبكيه مابقي في عينيه دمع ويدعو باللقاء على الدوام
فيا الله قد حرمنا منه في هذه الدنيا فلا تحرمنا في الجنان


13 comments:

mohamed said...

البقاء لله في صديق شقيقك

اكتر شئ صح بين الاخوات انهم يقربوا من بعض أوي

ويحبو بعض اوي

وان يكون الاخ صديق لاخته والاخت صديقة لا اخوها دا غلط

الصح ان الاخت تكون اخت لاخوها والاخ يكون اخ لأخته
لان الاخوه اكبر بكتير من الصداقة

آية said...

ونعم بالله

طبعاالأخوة أعمق من الصداقة لأنها تشمل معاني الكون كلها

بس أحيانا بننسى أن الصداقة جزء من أخوتنا

وبنفتكر كده في وقت متأخر جدا

يعني حاليا بعد ما رجعت صداقتي بشقيقي هو في قارة وأنا في قارة

نفسي يرجع عشان نرجع أخوات بحق

ــــــــــــــــــــــ


جزاك الله خيرا يا محمد لمرورك

وسلم لي على أختك الصغيرة :D :D

The Manager said...
This comment has been removed by the author.
وضـّاح said...

البقاء لله في صديق أخيك

جمعهم الله في الجنة

وجمعك بأخيك على خير

barbie girl said...

احيانا بنعيش مع ناس ويكون حوالينا ناس..ومنحسش بقيمتهم الا لما يبعدوا عنا

سميه بدر said...

البقاء لله ايه...

بس على فكره حكايه انك تكتشفى حبك و شوقك لاخوكى او لاختك بعد فتره من الزمان,بتخليكى تندمى على اى لحظه فوتيها من غيرهم...

فاستغلى الفرصه حتى ولو كان فى قاره اخرى...

و دى يا ايويه اول مره اشارك فى مدونتك...


فمبارك عليها,انا عارفه انها قديمه قوى,بس معلش على ماوصلت

AbdElRaHmaN Ayyash said...

:) ربنا يخلليكم لبعض ياارب
طبعا صعبة الصدمة في الوقت ده علينا
البقاء لله
لكن لازم الواحد يستفيد منها
:) وانا شايف ان محمود استفاد منها
ربنا يخلليه ياارب
سلام
---------
وقع بيان المدونين للتضامن مع عبدالمنعم محمود
شارك بتوقيعك
أنشر البيان في كل مدونة تعرفها
ساهم في حرية المدونين .. وحرية منعم
http://free4monem.blogspot.com/

صرخة الاقصى said...

البقاء لله
ربنا يرزقه جنة الفردوس الأعلى


ويا رب يجمعك انتى وأسرتك على خير لأنك اكيد اشتقت ليهم أوي

والله العظيم يا أيه أنا بحبك في الله أوي

وبقالي كتير مشفتكيش فينك يا استاذه

آية said...

أخ : مانجر

هو أخويا مزعل حضرت في ايه بس ؟؟

البقاء لله في بقاء شقيقي ؟؟ :(

جزاكم الله خيرا للمرور

وسعيدة أن الكلام وصل

ـــــــــــــــــــــــ

أخ : وضاح

جزاكم الله خيرا

_____________

باربي :

أهلا بيكي في المدونة .. وفعلا لاندرك قيمة الأشياء حتى نفقدها
ـــــــــــــــــ

سمية بدر :

منورة ياهانم .. ومش لازم تخليني أندم أنا ندمانة لوحدي ..

ومسامحاكي عالتأخر لأني عارفة أن المواصلات من أكتوبر صعبة

ـــــــــــــــــــــــ

اخ : عبدالرحمن :

جزاكم الله خيرا

ـــــــــ


صرخة الأقصى :

لا مش مصدقة

أحبك الله الذي أحببتني فيه وجمعني واياكي تحت ظل عرشه يوم لا ظل إلا ظله

أنا في الكلية ياأستاذة والله

بس لابسة طاقية الاخفا

The Manager said...

البقاء لله فى صديق اخوكى

انا اسف جدا

واضح انى اتلخبط وانا بكتب ولا كنت بسمع حاجة شوشت عليا ولا مش عارف مالى

لكن اكيد مش أقصد يعنى

والله انا محرج جدا من حضرتك
مممممم
إن شاء الله يرجع لك اخوكى وتكونوا مع بعض دايما ويبارك فى الأخوة والحب والمودة إللى بينكوا دايما ومش يحرمكوا من بعض

وانا اسف اسف اسف مرة تانية على الغلطة دى

السلام عليكم

mohamad mossad elzieny said...

اولا :سلام عليكم
ثانيا : محمود راجل محترم وفعلا يستاهل كل خير
ثالثا : هو قالي قبل كده نفس الكلام بالنسبة لكي
رابعا : مش محمود بس لكن اسرتو كلها والله
خامسا: بالتوفيق في المدونة والدراسة
سادسا : سلام عليكم تاني

آية said...

أخ : مانجر

حصل خير وأنا عارفة أكيد أن حضرتك مش قصدك ... واضح يعني أنها غلطة

جزاكم الله خيرا كثيرا

ـــــــــــــــــــــــ


أخ : محمد

وعليكم السلام

أهلا بحضرتك في المدونة

هو واضح أن حضرتك تعرف محمود

بس حقيقة لا أعلم حضرتك من تكون

جزاكم الله خيرا على الاطراء الذي لانستحقه

reem said...

ربنا يخليكم لبعض يارب

والبقاء لله فى صديق اخوكى

انا لله وانا اليه راجعون

ربنا يخليكم لبعض